myseekerbot

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انحرافات اجتماعی و جرم زنان .

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انحرافات اجتماعی و جرم زنان

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انحرافات اجتماعی و جرم زنان

دانلود ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انحرافات اجتماعی و جرم زنان

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انحرافات اجتماعی و جرم زنان
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 60 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 67

توضیحات :

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انحرافات اجتماعی و جرم زنان در 67 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

مبانی نظری وپیشینه تحقیق انحرافات اجتماعی وجرم زنان

 

 

انحرافات اجتماعی

رفتارهایی که با معیار ها و هنجارهای اجتماعی سازگار و منطبق نیست وقتی تعداد جرائم و بزهکاری ها از حد معینی از یک جامعه گذشت می‌توان از ان به عنوان یک بیماری اجتماعی یا آسیب نام برد. ( فهیم ، مأوی ، شماره 74 : 5)

کجروی deviance

رفتاری است مغایر با معیارهای پذیرفته شده یا انتظار اجتماعی گروه یا جامعه خاص ، رفتارهای گوناگون نظیر تقلب ،ارتشاء ، جنایت، اعتیاد، انحرافات جنسی و… را در بر می‌گیرد. ( ساروخانی،‌دایره المعارف علوم اجتماعی) به بیان دیگر هر جامعه ای ازاعضای خود انتظار دارد از ارزش‌ها و هنجارهای رفتاری که به زندگی اجتماعی آنان نظم و انسجام می بخشد پیروی می‌کنند، اما در هر وضعیت اجتماعی در بین اعضای جامعه عده ای پیدا می‌شوند که پاره ای از این ارزش‌ها و هنجارها را رعایت نمی‌کنند که این عمل را کجروی یا انحراف می نامند .

آسیب‌شناسی Pdathology

از جمله واژه هایی که بسیاری آن را مفهومی مترادف با کجروی می دانند. آسیب‌شناسی وظیفه ریشه یابی بیماری های تنی راه به عهده دارد و قلمرو جامعه‌شناسی نیز آسیب‌شناسی اجتماعی نهاده می‌شود . ( سلیمی ، جامعه‌شناسی کجروی : 233)

 

آسیب‌شناسی اجتماعی

مطالعه ناهنجاری هاو آسیب‌های اجتماعی نظیر بیکاری ،اعتیاد،فقر، خودکشی، طلاق، ولگردی و گدایی و … همراه با علل آثار و عوارض ، شیوه های پیشگیری و درمان آنها به انضمام مطالعه شرایط بیمار گونه و نابسامان اجتماعی است . آسیب‌شناسی اجتماعی مطالعه خاستگاه اختلالها و بی نظمی هاو نابسامانی های اجتماعی است . ( ابهری ، آسیب‌های اجتماعی : 4)

نابهنجاری

یکی از مفاهیم نزدیک به انحراف است فرد نابهنجار کسی است که فاقد سازگاری بافت کلی یک نظام باشد که یادر کارایی یک نظام مفسر یا با انتظار و توقع مردم نا همخوان و یا از آنچه معمول و متداول و طبیعی شمرده می‌شود متمایز باشد . (محمدی،‌ آسیب‌های اجتماعی زنان در دهة 80-1370 : 22)

به بیان دیگر رفتاری نابهنجار ، انحراف و آسیب تلقی می‌شود که حاوی انحرافات گسترده ای از معیار های اجتماعی باشد . از نظر جامعه‌شناسی ، مشروعیت و نابهنجار خار بودن یک رفتار از نوع دیدگاه و انتظار یک جامعه یا هر گروه اجتماعی ناشی می‌شود و در صورتی انحراف تلقی می‌شود که هنجارهای مکرر و در حدی گسترده نادیده گرفته شود . (شریعتمداری ، کتاب زنان ، شماره 17 : 52 )

 

بزهکار

کسی که بر خلاف مسیر و موازین مورد قبول جامعه گام بر میدارد و رفتاری خلاف رفتار انسانهای منضبط و معقول انجام می‌دهد.

بزهکاری

شامل کلیه اعمال و ناهنجاری هایی می‌شود که به دلیل عوامل روانی بیرونی از فرد سر زده و ضد ارزشهای اجتماعی محسوب می‌شود . (اصلاح و تربیت ، 1381 ، ج6و7 : 50)

جرم

از نگاه حقوقی هرگونه فعل یا ترک فعلی که در قانون برای ان مجازات تعیین شده باشد جرم محسوب می‌شود . (جهانگیری، 1379 : 437)

مجرم

کسی است که در زمان معین ، عمل او بر خلاف مقررات قانونی رسمی کشور باشد . وقوع جرم نه تنها نظم و ارامش و سلامت جامعه را بر هم می زند ، بلکه خسارات روحی و جسمی و مادی به افراد و آزادی و استقلال آنها وارد می‌سازد . ( شلویری و پولادی ،‌ 1381 :146)

 

 

مشکل اجتماعی

مشکل با قید اجتماعی به موقعیت تعدادی از افراد در قالب گروههای سازمان یافته یا غیر سازمان یافته اطلاق می‌شود که عمل آنها از سوی کل جامعه تایید نمی‌شود و در صورت استمرار عمل گروهی ،آسیب‌هایی برای کل جامعه ایجاد خواهد شد و افراد سعی دارند تا به رفع یا کاهش اثرات آن بپردازد.

جامعه‌شناسان کلاسیک مشکلات اجتماعی را در موقعیت های دردناک یا غیر مطلوب برای توده واقعی مردم تلقی کرده اند .

روسپیگیری

در فرهنگ جامع روان شناسی ـ روان پزشکی ـ دکتر نصرا… پورافکاری درتعریف روسپگیری می کوید: «این اصطلاح به معادله پایاپای بی بند و بارانه جنسی توسط مرد یا زن (روسپی که ممکن است مرد باشد یا زن باشد) بر کسب درآمد و تأمین معاش اطلاق می‌شود.»

نوع رابطه میان روسپی و مشتری نوعی تحقیر متقابل است.

روسپیگری معمولاً با سایر انواع آسیب‌شناسی روانی ـ اجتماعی ، نظیر اعتیاد ، جرم ، جنایت و الکسیم، همراه است. زن های روسپی به درجات مختلف اختلال شخصیتی دارند ودر بعضی موارد قوای هوشی پایین تر از معمول را دارا هستند .برخی از آنها همجنس گرایند و احساس خصومت خود را از طریق تحقیر وی با درگیر ساختن او در رابطه غیر اجتماعی و غیر اخلاقی ابراز می‌کنند.مردان روسپی که اغلب در جوامع غربی خود را در اختیار پیرزنان و همجنس‌بازان می‌گذارند هر چند خود نیز غالباً همجنس گرا هستند، اغلب سرد مجازند. (کامکار و همکاران ، 1383: 296)

 

 

پیشینه تحقیق :

از میان پایان نامه های مورد بررسی در دانشکده ادبیات وعلوم انسانی موردی که بتواند به طور کامل در رابطه با موضوع به ما کمک کند وجود ندارد واین موضوع به گفته مرکز پژوهش و تحقیقات ادارة کل زندانها برای اولین بار تحت بررسی قرار گرفته است. اما چند طرح تحقیقاتی وجود دارد که تا حدودی به موضوع مربوط می شوند از جمله :

طرح تحقیقاتی آقای نوعی و آرامی در رابطه با شناسایی وضعیت زنان آسیب دیده در شهر مشهد و ارائه راهکارهایی در جهت ساماندهی آنان و یک طرح دیگر که البته امکان دسترسی به آن وجود نداشت از خانم نادره عطاریان تحت عنوان مشکلات زندانیان زن، به همین دلیل به عنوان پیشینة تحقیق از نظر جامعه شناسان و اندیشمندان در رابطه با انحرافات و‌ آسیب های اجتماعی کمک گرفته و بیشتر به این موضوعات که در گذشته نیز کارشده پرداخته شده است.

بنا به عقیده دور کیم پایه‌گذار علم جامعه‌شناسی در هر جامعه انسانی جرم بروز می‌کند و جرم یک پدیده طبیعی اجتماعی است ولی وقتی از یک حدی تجاوز کرد می‌توان آن را بیماری اجتماعی نامید . از انجا که بین نابهنجاری موجب رشد سایر آسیب‌ها می‌شود. ضرورت دارد آسیب‌های اجتماعی و ارتباط بین آنها مورد بررسی قرار گرفته و ریشه یابی شوند تا بتوان با توجه به علل بوجود آورنده و تشدید کننده این آسیب‌ها را مهار نمود . (محمدی، همان منبع : 19)

وی معتقد است در جوامعی که استاندارد و قیود ضعیف می‌شوند ، وضعیت نابهنجار اتفاق می‌افتد و این امر با افزایش جنایت و اشکال دیگر اساسی رابطه دارد . (فرجاد،‌آسیب‌شناسی اجتماعی : 24)

« لااکسانی و ماندووید» منشا تبهکاری را در تاثیرات فرهنگی – اجتماعی یافته اند . طبق نظریه لااکسانی مجرم یک قربانی بیچاره نظام اجتماعی است و نقص زمان اجتماعی او را جنایتکار کرده است . مجرم مسئول عمل خود نیست و این اجتماع و تعمیرات دسته جمعی است که در عمل فرد نگون بخت بروز و ظهور می‌کند . وی می‌گوید تمام مردم دنیا به استثنای جنایتکاران مقصرند. تبهکار به مشابه یک می‌کروب اجتماعی است که می‌تواند در محیط خاص رشد کند به نظر وی هر جامعه ای دارای تبهکاران مخصوص به خود است و اهمیت آن زمانی مشخص می‌شود که محیط مناسبی برای تهیه رشد پیدا کند .

این نظریه باعث شد که جرم شناسان ، علل بروز جرم را فقط در ساختمان وجود انسان و کیفیات حیاتی او جستجو نکنند بلکه محیط اجتماعی را نیز به عنوان یک علت مهم و موثر مورد مطالعه قرار دهند .

کتکه اجتماع را مسئول کلیه جرائمی می داند که رخ می‌دهد زیرا خود عامل به وجود آورنده آنهاست و بزهکار جز آلت اجرایی در دست اجتماع چیز دیگری نیست . اجتماع الوده از انسان سازگار ، درستکار و پاک سرشت موجودی ناسازگار ، مست و نا پاک می افریند و تخم بزه کاری را در میان انسانهای سالم پرورش می رهد و آنان را برای ایفای نقش آماده می‌سازد . ( مساواتی ، 1374 : 23-9)

از نظر « هوار بگر » علل بیماریهای جسمی در همه دنیا یکی است در حالیکه علل بیماریهای اجتماعی تابع شرایط اقتصادی و اجتماعی و زمان و مکان است و نسبی است نه مطلق .

ریشه تمام کجروی ها در محیط اجتماعی است پس هیچکس کجرو متولد نمی‌شود بنابر این کجرو ها بیماران اجتماعی هستند که مانند بیماران جسمی قابل درمان و علاقمند در صورتی که عوامل کجروی موجود در محیط اجتماعی از بین برده شود . در واقع کجروی نتیجه تعاریف اجتماعی و موازین و مقررات اخلاقی است که بوسیله سایرین بر فرد تحمیل می‌شود . (فرجاد، همان منبع : 24)

مارکس معتقد است که جنایت ،فساد،فحشاورفتار خلاف اخلاق در درجه نخست ناشی از فقر است که زائیده سیستم سرمایه داری است . مارکس و انگلس معتقدند که کلیه فعالیتهای انسانی تابع وضع اقتصادی است و ریشه سرمایه داری منشا بروز جرائم است و ارتکا ب جرم واکنشی علیه بیدادگری اجتماعی است .

«ژاک سابران» جرم شناس معروف فرانسوی عقیده دارد که زندگی انسان به طور مطلق و عام از تاثیر عوامل اقتصادی بر کنار است و کاملا به میزان در امد ان وابسته است . وی به عوامل دیگر مانند فرهنگی ، اجتماعی معتقد است اما اقتصاد را مهمتر می داند . (مساواتی، بسزایی، 1374 : 62)

انحرافات اجتماعی متاثر از انحرافات فردی است . زیرا بدون شک فرد صالح در ساختن جامعه سالم تاثیر بسزایی دارد و جامعه نورانی و هدایت یافته معلول افراد هدایت شده و عادل می‌باشد اگر چه از نقش جامعه هم در هدایت یا منحرف نمودن افراد نمی‌توان چشم پوشی نمود . بخصوص در افرادی که زمینه‌های لازم برای هدایت و انحراف را داشته باشند لذا هم فرد و هم جامعه در به انحراف کشیدن یا هدایت یافتن افراد در تعامل هستند . (آقاجانی، همان منبع: 125)

از شرایط و عوامل اجتماعی موثر در کجروی بنا به عقیده نصر الله اقاجانی در کتاب زنان می‌توان :

الف) متغیر همنشینی با افراد منحرف :

هر فردی با فرایند جامعه پذیری مواجه می‌شودو از ان طریق شیوه های رفتاری را می‌آموزد هر گاه جامعه پذیری ارزش‌ها و هنجارهای جامعه اسلامی به خوبی انجام نگیرد یا به جای ان ارزشها و هنجارهای دیگری که ناهماهنگ با آنها باشد صورت بپذیرد در نتیجه زمینه کجروی فراهم می‌شود .

جامعه پذیری طی مراحل مختلف سنی خصوصا کودکی و نوجوانی و نیز در موقعیت های گوناگون اجتماعی نظیر خانواده ، گروههای همسال، دوستان، مدرسه و نظایر ان انجام می پذیرد . بدیهی است که نقصان جامعه پذیری ارزش‌های اسلامی در هر یک از مقاطع و موقعیت ها به معنی یادگیری و جامعه پذیری نوعی از انحراف اجتماعی یا دست کم عدم همنوایی با اداب و رسوم و هنجارهای جامعه اسلامی می‌باشد .

علاوه بر خانواده همنشینی با افراد و گروههای منحرف هم از زمینه‌های موثر بر کجروی است . مکانیزم تاثیر پذیری این عوامل بیشتر از رهگذر عواطف انس و الفت با همنشین انجام می‌گیرد . قران حساسیت لازم را در این رابطه بکار برده و روابط و عواطف فرد را به گونه ای تنظیم می‌نماید تا زمینه یادگیری انحراف فراهم نیاید .

دانلود ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انحرافات اجتماعی و جرم زنان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی کام

نظری تحقیق و پیشینه انتخاب و مدیریت پروژه، معیارها و ابزارها .

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب و مدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب ومدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

دانلود ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب و مدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب ومدیریت پروژه معیارها و ابزارها
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 325 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 52

توضیحات :

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب ومدیریت پروژه، معیارها و ابزارها در 52 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

مبانی نظری وپیشینه تحقیق انتخاب ومدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

فصل دوم. 15

1-2 مرور ادبیات و پیشینه تحقیق. 16

2-2 چارچوب های انتخاب پروژه 18

3-2 معیارها و ابزارها 22

4-2 روش های انتخاب و اولویت بندی پروژه­ها طبق تحقیقات آرچر و قاسم زاده 22

5-2 روش های انتخاب و اولویت بندی پروژه­ها طبق تحقیقات روانشادنیا 29

6-2 روش های انتخاب و اولویت بندی پروژه­ها طبق تحقیقات دورتا و همکاران. 32

7-2 جمع بندی از تکنیک­های شرح داده شده 33

8-2 معیارها و شاخص­ها 35

9-2 اهداف مدیریت پورتفولیو طبق ادبیات.. 40

10-2 خلاصه و نتیجه گیری فصل دوم. 43

 

بخشی از متن:

-2 مرور ادبیات و پیشینه تحقیق:

 

مفاهیم مدیریت سرمایه گذاری و مدیریت پروژه

انتخاب برترین پروژه برای بسیاری از سازمانها یک مقوله مهم به حساب می آید. ابزارها برای انتخاب و مدیریت پروژه ها، یک نیازی است که به صورت گسترده در تحقیقات، توسعه، تولید و فعالیت­های بازاریابی برای شرکتهای تولیدی و بخش های دیگر مانند مهندسی، ساخت ، توسعه نرم افزاری مورد توجه قرار گرفته است. این ابزارها همچنین در بخش عمومی، دولتی، پزشکی و بخش نظامی مورد استفاده قرار می گیرند. این چنین تنوع کاربرد، متد های گوناگونی برای مدیریت پروژه ها ایجاد نموده است. هدف این بخش این است که نمونه های مهم از این متدها مورد بررسی قرار گیرد و رویکری پیشنهاد دهد که از نقاط قوت متدهای موجود برای توسعه یک استراتژی یکپارچه برای استفاده مدیران در شرایط تصمیم گیری های حساس در ارتباط با انتخاب پروژه ها استفاده کند. استراتژی سازمان در انتخاب متد متناسب با فرهنگ و محیط یک سازمان خاص، انعطاف ایجاد می کند.

در مفهوم کلی، پروژه می تواند به عنوان یک فعالیت بزرگ که از چند فعالیت به هم مرتبط تشکیل شده است و به وسیله سازمان های مختلف انجام می گیرد و دارای اهداف، برنامه و بودجه مشخصی است تعریف شود. یک فعالیت کوتاه مدت، اقدامی کوتاه مدت(از چند هفته تا چند ماه) است که توسط یک سازمان انجام می پذیرد و ممکن است با فعالیت های دیگر ترکیب شود و یک پروژه را به وجود آورد.(آرچیبلد، 1992)[1]. انتخاب برترین پروژه ها و فعالیت های مرتبط برای مدیریت پروژه های انتخاب شده در سرتاسر چرخه عمر پروژه، فعالیت های مهمی در بسیاری از سازمان ها هستند(مارتینو، 1995؛کوپر، 1993؛ مردیت و منتل، 1995)[2]

از طرفی مقدار منابع مالی و فیزیکی این پروژه ها اغلب کاملا محدود است و پروژه ها تحت مدیریت یکسان برای جذب این منابع محدود و کمیاب با یکدیگر رقابت می کنند. به همین دلیل نیاز است تا از بین پروژه های موجود به منظور پاسخ گویی اهداف سازمان، از طرقی بهترین پروژه ها انتخاب شود. بنابراین وقتی گروهی از پروژه ها ارزیابی شده و بر اساس یک سری از معیارهای خاص و ویژه اولویت بندی شوند در این صورت سازمان نتایج بهتری را از پروژه ها دریافت خواهد داشت.

گزینش پروژه های مناسب، تخصیص صحیح منابع محدود سازمان، تامین سلامت روابط سازمانی مدیران پروژه از جمله مهمترین مبانی نظری تشکیل دهنده این سیستم می باشد (زارع اشکذری، 1384).

مدیریت سبد پروژه فرایند تصمیم گیری پویایی را مهیا می سازد که می توان در آن ارزش ها را مورد سنجش قرار داد پروژه های سازمان را اولویت بندی کرد و در نهایت منابع محدود سازمانی را برای دستیابی به اهداف کلان سازمان به درستی بین پروژه ها تخصیص داد (ابونیا عمران، 1387).

عامل اصلی درگیر در مدیریت پورتفولیو، افراد و یا همان تصمیم گیرندگان، ابزار و تکنیک ها و مدل های انتخاب، و در نهایت فرایند و یا چارچوب مورد استفاده درانتخاب پروژه ها می باشند (بهزاد ابونیا عمران، 1387).

شواهدی وجود دارد که حاکی از آن است که سازمان ها تلاش های جدی لیکن پراکنده ای برای برآورد، ارزیابی و انتخاب پروژه های بهینه انجام می دهند(داس سانتوس، 1989؛کوپر و همکاران، 1995)[3]. تحلیل پورتفولیویی از پروژه­ها نیز در سال 1990 شروع به شکوفا شدن نمود تا به عنوان ابزاری قدرتمند برای برنامه ریزی پورتفولیوی کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد(راشل و همکاران، 1991).[4] برخی از معیارها که در فرایند انتخاب پروژه ها مد نظر قرار گرفته است شامل: اولویت ها و اهداف سازمانی، سود مالی، منابع ناملموس، در دسترس بودن منابع و سطوح ریسک است (اسنیدرجانز و سانتانام، 1993)[5].

به منظور بحث راجع به پروژه ها، نیاز است که در ابتدا خاصیت های عمومی پروژه ها را درک کنیم. ویژگی هایی که پروژه ها دارند شامل موارد زیر است(مردیت و منتل، 1995):

  • چرخه عمر: شامل تعریف پروژه، طراحی، توسعه ، ساخت ، نصب و مراحل پس از تکمیل.
  • وابستگی ها: پروژه ها معمولا با پروژه های دیگر که ممکن است به طور همزمان در سازمان در حال انجام باشند تعامل داشته باشند.
  • یکتا بودن: هر پروژه مشخصه های منحصر به فردی دارد که یکتا بوده و نیازمند توجه ویژه می باشد.
  • رقابت: هر پروژه انتخابی بایستی برای منابع کمیاب و نیز برای توجه مدیریت در هر فاز از چرخه عمر خود با سایر پروژه ها رقابت کند.

با مرور ادبیات می توان به اهمیت مدیریت پروژه ها، ارزیابی، رتبه بندی و انتخاب پروژه ها بر اساس استراتژی پی برد. این مساله به خصوص در انتخاب پروژه های درست و پیاده سازی بخش بزرگی از مدیریت استراتژیک در سازمان مربوط می شود (سپهری و احسانفر، 1389).

با مطالعه ادبیات موضوع مقالات لاتین متوجه می شویم که هر چارچوب از سه بخش فرآیند، معیار و ابزار تشکیل شده است. در اکثر چارچوب ها، طراحی فرایند به عهده سازمان گذارده شده است و بنابراین ابتدا چارچوب های موجود تشریح و سپس معیارها و ابزار های مورد استفاده مورد بحث قرار داده می شود.

 

2-2 چارچوب[6] های انتخاب پروژه

 

در مسایلی چون بودجه بندی، تخصیص منابع و ... ، لازم است نسبت به اولویت بندی اهداف استراتژیک اقدام نمود. برای اولویت بندی اهداف روش های متعددی قابل پیاده سازی است که مهمترین آنها نظرسنجی از مدیران ارشد در قالب پرسشنامه و یا تشکیل جلسات هم اندیشی می باشد. مباحث ابتدایی موجود در زمینه انتخاب سبد پروژه، منطبق کردن اهداف و استراتژی های پروژه ها با اهداف سازمانها بوده که قابلیت استفاده در همه پروژه ها را دارد به عبارتی دیگر در این سری مقاله ها که پشتیبانی مدیریت عالی برای تشکیل تیم کاری را عنوان نموده اند، تیم به بررسی پروژه های مختلف و تطابق آنها با استراتژی های سازمان پرداخته و پروژه هایی که بیشتر در جهت تحقق اهداف بوده اند به صورت کاملا متمایزی مورد توجه قرار می گیرند.(انگلند و همکاران، 1999)[7].

شکل1-2 رویکرد سیستماتیک برای انتخاب پروژه ها (انگلند و همکاران، 1999)

 

اولین چارچوب معرفی شده مربوط به آقایان انگلند وگراهام می باشد که در چهار مرحله به صورت زیر تشریح می شود:

الف-کارهایی که سازمان باید انجام دهد و نیز زمان انجام آنها:

تعیین تیم مدیریتی، فهرست کردن پیشنهادات جدید و نیز پروژه های در حال اجرا، شفاف سازی و توسعه اهداف انتظاری پروژه ها با توجه به استراتژی سازمان و توانایی های موجود، دسته بندی و سازماندهی پروژه ها در محفظه های استراتژیک برای تسهیل در فرایند تصمیم گیری، مشخص نمودن یک وزن به هر عامل

ب-کارهایی که سازمان می تواند انجام بدهد که شامل :

جمع آوری اطلاعات پروژه ها، مواردی که اعضای تیم پروژه به طور اساسی به بررسی و ارزیابی پروژه ها بر مبنای توانایی ها و آنالیز دیدگاه های حال و گذشته می پردازند در نتیجه بر اساس اولویت های استراتژیک، برخی پروژه های جدید حذف و نیز پروژه های در حال اجرا تصحیح و یا متوقف می شوند (غربال گری)[8] معیارهای مثل دانش فنی در مراحل بعد ارزیابی می شود، تخمین منابع مورد نیاز برای پروژه های فعلی و آتی انجام می شود.

ج- آنالیز و تصمیم گیری بر روی پروژه ها:

بر مبنای مقایسه بین منابع موجود و منابع مورد نیاز، پروژه ها آنالیز، اولویت بندی وانتخاب می شوند. تعداد مراحل غرباگری می تواند n مرحله باشد .

د-تصمیم گیری برای اجرای برنامه از طریق تامین پرسنل وتخصیص منابع صورت می پذیرد (انگلند و همکاران، 1999)

 

یکی از مهمترین چارچوب های حوزه مدیریت سبد پروژه توسط آقایان آرچر و قاسم زاده[9] ارائه شده است که شامل مراحل زیر می باشد:

 


[1] . Archibald

[2] . Martino: cooper: Meredith and mantel

[3] . Dos santos,1989; Cooper et al

[4] . Roussel et al

[5] . schniederjans and santhanam

[6] - Framework

[7]- Englund et al

1-Screening

[9] -Archer and Ghasemzadeh

دانلود ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب و مدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی کام

ادبیات نظری تحقیق مدیریت عملکرد و فعالیتهای فوق برنامه پرورشی مدارس .

ادبیات نظری تحقیق مدیریت عملکرد و فعالیتهای فوق برنامه پرورشی مدارس

ادبیات نظری تحقیق مدیریت عملکرد و فعالیتهای فوق برنامه پرورشی مدارس

دانلود ادبیات نظری تحقیق مدیریت عملکرد و فعالیتهای فوق برنامه پرورشی مدارس

ادبیات نظری تحقیق مدیریت عملکرد و فعالیتهای فوق برنامه پرورشی مدارس
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 107 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 75

توضیحات :

ادبیات نظری تحقیق مدیریت عملکرد و فعالیتهای فوق برنامه پرورشی مدارس در 75 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

فهرست مطالب :

- تعریف عملکرد

2-2-1- تاریخچه و پیشینه مدیریت عملکرد

2-2-2- ماهیت مدیریت عملکرد

2-2-3- عوامل موثر در افزایش عملکرد سازمان

1- عوامل داخلی

2- عوامل خارجی

2-2-4- مفهوم ارزیابی عملکرد

2-2-5- اهداف ارزیابی عملکرد

2-2-6- تعریف ارزشیابی آموزشی

2-2-7- رویکرد های ارزیابی آموزشی

الف- الگوی سیپ:

ب- الگوی ارزشیابی یوسی ال ای .

ج-الگوی ارزیابی مبتنی بر ملاکهای درونی :

2-2-8- ارزیابی درونی کیفیت

2-3- فعالیتهای آموزشی

2-3-1- وظایف آموزشی در مدارس

- پرورش مهارت های فکری:

- پرورش فرد برای استفاده از یادگیری های خود :

- ترغیب دانش آموزان برای دستیابی به اصول اساسی موضوع :

- کمک به فراشناخت دانش آموزان :

- پرورش تفکر انتقادی در دانش آموزان :

- توجه به تفاوت های فردی فراگیران:

2-3-2- کیـفیـت و آمـوزش

2-3-3- کیفیت در آموزش و پرورش

2-3-4- بهبود کیفیت آموزشی

2-3-5- آموزش و توسعه

2-3-6- اهداف سازمان های آموزشی

2-3-7- ضرورت و اهمیت مدیریت آموزشی

2-3-8- نگرش سیستمی در مدیریت آموزشی

2-3-9- نظام های طبقه بندی در مدیریت آموزشی

2-4- فعالیت های فوق برنامه

2-4-1- انواع فعالیت های فوق برنامه

2-4-2- اهمیت امور تربیتی و فعالیت های فوق برنامه در آموزش و پرورش

2-4-3- ویژگی های فعالیت های فوق برنامه پرورشی مدارس

2-4-4- عوامل موثر بر کیفیت فعالیت فوق برنامه پرورشی

2-4-4-1- شناخت نیاز دانش آموزان

2-2-4-2- کیفیت مدیریت مدارس

2-4-4-3- افزایش انگیزه دانش آموزان

2-4-4-4- تنظیم و طراحی محتوا و اهداف آموزشی

گام اول : تحلیل و تنظیم اهداف آموزشی

تعیین هدف یا هدف های کلی :

تبدیل هدف های واسطه ای به هدف های عینی

گام دوم : تحلیل و تعیین موقعیت آموزشی


گام سوم : تحلیل و تعیین محتوا ، روش و وسایل آموزشی

گام چهارم : تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی

2-4-4-5- در دسترس بودن منابع

2-4-5- مراحل طراحی و برنامه ریزی فعالیت فوق برنامه

2-4-6- ارتباط مستمر مدرسه و اولیا

2-4-7- قوانین و مقررات مدرسه

2-4-8- روش های تدریس

2-4-9- دانش و مهارت معلمان

2-4-10- عملکرد منابع انسانی

2-4-11- فعالیت های خارج از کلاس

۱) سوئد:

۲) مالزی:

۳) روسیه:

۴) کره جنوبی:

۵) ژاپن:

۶) ترکیه:

منابع فارسی

منابع انگلیسی

 

بخشی از متن :

2-2- تعریف عملکرد

دیدگاه های مختلفی درباره مفهوم عملکرد وجود دارد. وقتی صحبت از عملکرد می شود نتیجه کار به دست آمده به ذهن متباتر می شودلذا عملکرد رامیتوان صرفاً به عنوان نتایج کسب شده در نظر گرفت. از لحاظ فردی، عملکرد به سابقه موفقیتهای یک شخص اشاره دارد.( آرمستراگ،1385،ص13) در زمینه عملکرد عده ایی عملکرد را برای نتیجه کار بکار می برند. مثلاً اگر سازمانی تولیدات خوبی از نظر کمی و کیفی داشت قضاوت مثبتی از عملکرد آن سازمان می شود و عده ایی عملکرد را برای فرآیند انجام کار و نحوه انجام وظایف به کار می برند. مثلاً اگر یک کارمند خوب کار کند بدون توجه به نتیجه کار چنین قضاوت می شود که کارمند خوب ایفای نقش می کند و عملکرد خوبی دارد.بطور کلی اگر عملکرد هم بر اساس رفتار و هم برمبنای نتایج تعریف شود ، درآن صورت میتوان به دیدگاه جامع تری دست یافت.این تعریف از عملکرد به این نتیجه منجر شد که به هنگام ارزیابی و مدیریت عملکرد تیمهاو افراد ، داده ها(رفتار) و ستاده ها(نتایج) باید مورد بررسی قرار داده شوند. در ارزیابی عملکرد کارکنان منظور از عملکرد هم نتایج به دست آمده و هم فرآیند کاری است. یعنی در ارزیابی چگونگی انجام کار با نتیجه حاصل شده از فرآیند توأماً عملکرد به حساب می آید در مورد آن قضاوت می شود.(سلطانی،1378: 18)

 

2-2-1- تاریخچه و پیشینه مدیریت عملکرد

نظام ارزیابی عملکرد بصورت غیر رسمی ریشه در تاریخ تمدن بشری دارد. اهمیت و ضرورت این مهم در فرهنگ و تعالیم اسلامی ما به زبان آیات و احادیث بیان شده است از جمله: «خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر و خلوص اعمال بیشتر است و او مقتدر و آمرزنده گناه بندگان است (سوره ملک آیه 3». یا «مرد با عملش امتحان می شود نه با سخنش» امام علی (ع) نظام ارزیابی عملکرد برای اولین بار بصورت رسمی در سطح فردی و سازمانی از سال 1800 میلادی توسط رابرت اون در اسکاتلند در صنعت نساجی مطرح گردید به طوریکه کالاهای تولید شده با استفاده از چوبهایی در رنگهای مختلف درجه بندی می شد که این کار نوعی ارزیابی از کیفیت بوده است. پس از جنگ جهانی دوم و قدرت گرفتن مدیران ویزکیدز در کمپانی خودروسازی فورد شکلی از مدیریت عملکرد را به وجود آورد که از داده های سازمان به طور ابتکاری استفاده می کرد.

با شروع مدیریت پسا صنعتی توسط ادوارد دمینگ در دهه 1950 و کارهای وی تحولی در کیفیت ابتکار، قدرت کارکنان، بازخور و مدیریت بر مبنای ارزیابی پدید آمد. فلسفه دمینگ توسط سایر افراد گسترش داده شد. در ارتش این فلسفه تحت برنامه مدیریت کیفیت جامع (TQM) و در شهرداری در قالب جایزه ملی مالکوم بالدریج شکل گرفت. (عفتی، 1386: 6).

2-2-2- ماهیت مدیریت عملکرد

اساساً مدیریت عملکرد یک فرآیند مشترک بین مدیران و افراد و تیمهایی است که آنها مدیریت میکنند. مدیریت عملکرد براصل مدیریت برمبنای تعامل و نه تحکم مبتنی است. مدیریت عملکرد بر توافق درباره اهداف ، نیازمندیهای دانش ، مهارتها و قابلیت ، بهبود عملکرد وبرنامه های توسعه فردی مبتنی است . (آرمسترانگ،1385،ص14)مدیریت عملکرد فرآیندی استراتژیک و جامع است که موفقیت پایدار سازمان را از طریق بهبود عملکرد فراهم می نماید. این مفهوم امروزه جایگزین ارزیابی عملکرد شده است و در واقع ارزیابی شایستگی یا عملکرد یکی از مقوله ها و اجزای آن به حساب می آید (عفتی،1386،ص3). امروزه اکثر نویسندگان و صاحب نظران در مدیریت منابع انسانی سیستم مدیریت عملکرد را به جای ارزیابی عملکرد توصیه می کنند برای مثال ویلیام و فلچر در سال 1992 ارزیابی عملکرد را یک ضرورت دانسته اند اما تنها به عنوان یکی از عوامل ضروری برای یک نظام مدیریت عملکرد خوب مطرح کرده اند یا کوناک در مورد مدیریت عملکرد اظهار می دارد که در دهه 1900 یک تحول چشمگیر از ارزیابی عملکرد به سمت مدیریت عملکرد به وجود آمده است (سلطانی، 1378: 22)

مدیریت عملکرد بخشی از مدیریت منابع انسانی است که وظیفه آن ایجاد ارتباط بین مدیریت و کارکنان بوده و در فرآیند ارزیابی عملکرد، ابتکارات و خلاقیتهای افراد را نیز در نظر دارد. مدیریت عملکرد ضمن بهبود شایستگی فعلی افراد و کل سیستم ایجاد ارتباط بین شایستگی فرد با کارکرد واقعی شان (هماهنگی سازی شایستگی بالقوه با عملکرد و توانایی بالفعل) به دنبال بهبود و توسعه شایستگی های جدید افراد برای هماهنگی با تکنولوژیهای مدرن و دنیای متحول فرد است. برای یکپارچه سازی و اثر بخش کردن استراتژی یک سازمان، نظام مدیریت عملکرد به عناصر زیر نیاز دارد (سلطانی،1378: 24)

- تعیین اهداف شغلی در راستای اهداف سازمانی

- بازنگری سیستم پاداش و پرداخت پاداش

- تعیین قابلیت سازمان

- ارزیابی عملکرد

دانلود ادبیات نظری تحقیق مدیریت عملکرد و فعالیتهای فوق برنامه پرورشی مدارس

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی کام

مبانی نظری سبک های تفکر .

مبانی نظری سبک های تفکر

مبانی نظری سبک های تفکر

دانلود مبانی نظری سبک های تفکر

مبانی نظری سبک های تفکر
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 30 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23

توضیحات :

مبانی نظری سبک های تفکر در 23 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

تعریف تفکر و سبک های تفکر

از زمان سقراط و ارسطو تا زمان حال دربارة تفکر و ماهیت و مراحل آن بحث‌های زیادی به عمل آمده است. کتاب معروف « چگونه فکر می‌کنیم؟ » جریان تفکر را شامل مراحلی می‌داند که دو مرحله ابتدایی و انتهایی و پنج مرحلة میانی را در برمی‌گیرد. مرحلة اول یا ابتدایی،‌ مرحله شک و ابهام است و آن زمانی است که انسان با یک موقعیت پیچیده رو به رو شده و درصدد یافتن پاسخی برای مسئله و مشکل ایجاد شده است. مرحلة انتهایی، زمانی است که فرد از شک و ابهام درآمده و به نتیجه و جواب دست یافته است. به عبارتی تفکر سازمان دادن و تجدید سازمان در یادگیری گذشته جهت استفاده در موقعیت فعلی است(امامی پور و سیف، 1382).

تعریف دیگر، تفکر را فرایندی رمزی و درونی می داند که منجر به یک حوزه شناختی می‌گردد، که نظام شناختی شخص متفکر را تغییر می‌دهد(پور فرج عمران، 1387).

رضوی (1384) معتقد است که تفکر فرآیندی است که از طریق آن یک بازنمایی ذهنی جدید به وسیلة تبدیل اطلاعات و تعامل بین خصوصیات ذهنی، قضاوت، انتزاع، استدلال و حل مسئله ایجاد می‌گردد.

تعریف ساده دیگر از تفکر،کنترل هدفمند فکر است. یعنی اینکه فکر ما در اختیار ما باشد و در راستای نیازها و اهدافی که ترسیم کرده ایم به پیش رود. همانند یک کشتی که به بندر مقصد حرکت می کند نه به هر جایی که باد آن را ببرد(زارع ، آخوندی و اعراب شیبانی، 1390).

بنابراین تفکر، عملی ذهنی است و زمانی مطرح می‌گردد که انسان با مسئله‌ای مواجه ‌است و خواستار حل آن است. در این هنگام در ذهن، تلاشی برای حل مسئله آغاز می‌گردد که این تلاش ذهنی را، تفکر می‌نامند. فعالیت برای حل مسئله، از مراحلی تشکیل شده‌است که از تعریف مسئله به طور شفاف، روشن و ملموس، آغاز می‌گردد و با پیدا کردن راه حل‌هایی برای حل مسئله ادامه می‌یابد و با به کارگیری عملی بهترین راه حل و یافتن جواب نهایی به پایان می‌رسد(سلگی، 1390).

هر یک از روش‌های تفکری را می توان متدهایی دانست که به کمک آنها، قسمتی از فرایند حل مسئله، با موفقیت طی می شود. تفکر برتر تفکری است که از بهترین روش‌ها به حل مساله برسد.

انواع روشهای تفکری: تفکرخلاق، تفکر تحلیلی، تفکر انتقادی، تفکر اجرایی، تفکر استراتژیک است (شکری، کدیور و دانش پرور، 1387).

اما در تعریف سبک های تفکر می توان بیان نمود که شیوه های متفاوت افراد در پردازش اطلاعات را سبک های تفکر نامگذاری کرده است. سبک تفکر روش رجحان یافته ی تفکر است. سبک تفکر یک توانایی نیست بلکه چگونگی استفاده فرد از توانایی هایش است (استرنبرگ،2001).

2-2-2 انواع سبک های تفکر

تفکر مستقل یا مطلق[1]: تفکری است فارغ و رها شده از ذهنیت گرایی، منابع تجربی، تجارب هیجانی، تفکر منطقی، دوگانگی و جدایی موضوع و ذهن

تفکر انتزاعی[2]: تفکری است که جزئی از موضوع را از دیگر اجزا تفکیک نموده و بدون توجه به اجزای دیگر، آن را مورد ملاحظه قرار می دهد.

تفکر تحلیلی[3]: بر پایه جدا سازی یک موضوع به عناصر و اجزای تشکیل دهنده آن. فرق آن با تفکر انتزاعی در توجه یکسان به همه اجزا است.

تفکر عقل سلیم[4]: یک راه طبیعی و درونی تفکر است.این تفکر کاملاً با خرد پذیری، وجدان، استانداردهای اخلاقی و هنجارهای اجتماعی مرتبط است.

تفکر مفهومی[5]: این تفکر مبتنی بر فرآیند ادراکی مفهوم پردازی یا مفهوم آفرینی است و بر ویژگی های درونی ساختار ذهن و مرتبط است. به عبارت دیگر، زبان و فکر از طریق این تفکر با هم مرتبط هستند(سلگی، 1390).

تفکر عینی[6]: بر خلاف تفکر انتزاعی با ذات ملموس دنیای واقعی سرو کار دارد و با مفاهیم و ایده های انتزاع شده از موجودات و پدیده های حقیقی رابطه ای ندارد.

تفکر کیهانی[7] : تفکر کیهانی (جهان شمول) برخلاف تفکر خود محور، هنگام بررسی معانی حوادث گذشته و ترتیب حوادث آینده، به جهان و تمام عالم رجوع می کند

تفکر انتقادی[8]: تفکر انتقادی به معنی تفکر بی طرفانه است. تفکر انتقادی از جزم گرایی و شکاکیت اجتناب می کند و درتلاش برای پیدا کردن راه میانه ای است که از یک طرف فلسفه کل نگر در نظر گیرد و از طرف دیگر اصول را از منظری دیگر بازنگری کند و در این راه همانطور که از آخرین مفاهیم و پیشرفت های علوم استفاده می کند از پیشرفت های قبلی بشر نیز بهره مند شود(ناطقیان، 1387).

تفکر خود محور[9]: از آنجایی که انسانها بطور طبیعی خود محور هستند، برای تبدیل آن به یک تفکر برونگرا، کل نگر و فراگیر، احتیاج به تلاشی ارادی و آگاهانه داریم.

تفکر هیجانی: تفکر هیجانی (عاطفی) مبتنی بر پایه تجربیاتی چون احساسات، هیجانات، عواطف و ... می باشد. این تفکر کارکردی تنظیمی دارد؛ ، تفکر هیجانی نسبی است و با پیش داوری ها، هنجارهای اجتماعی، ارزشهای فرهنگی و ... تغییر می کنند.

تفکر تجربی: تفکر تجربی مبتنی بر تجربیاتی است که از طریق حواس پنجگانه به انسان منتقل می شود. درست برخلاف تفکر مستقل یا مطلق که خود را از تجارب فارغ می کرد.

تفکر کارکردی[10]: تفکری است که کارکردها و روابط سببی را در نظر می گیرد و زیر مجموعه ای از تفکر علمی است.

تفکر کل نگر[11]: این تفکر تلاشی است برای غلبه بر محدودیت های طبیعی دانش ارجاعی ما و این تنها با گذشتن از مرزهای تعیین شده دانش ارجاعی و با استفاده از تفکر تغییر پذیر و آزادی گمانه زنی میسر است

تفکرشهودی[12]: تفکر شهودی در واقع برترین قابلیت نهفته ذهن است که فراسوی محدودیت های تفکر عقلایی یا منطقی است و به امکانات و قابلیت های ناشناخته و قدرت مغز ما منتهی می شود(سلطانی، 1381).

تفکر منطقی[13] : به طور کلی تفکر منطقی یک نظر کاملاً عقلایی است که بر طبق قاعده های صحیح و منطقی پایه گذاری شده است.

تفکر جزء نگر[14]: این سبک فکری در مقابل تفکر کل نگر است و سعی می کند مفاهیم و پدیده های پیچیده را با تحلیل اجزای سازنده آن بهتر درک کند و آنها را به جنبه های اساسی و مقدماتی تبدیل کند.

تفکر علمی[15]: تفکر علمی تفکری است بر پایه روشهای علمی و ایده ها و نظریات مبتنی بر علم.روش علمی است که از لحاظ عقلایی قابل پذیرش و معتبر است.

تفکر سیستمی[16]: تفکر سیستمی براساس نظریه سیستم ها بنا شده است. تئوری سیستم ها از دید رابطه متقابل و وابستگی متقابل پدیده ها به جهان نگاه می کند.

 


[1] Independent thought or absolute

[2] Abstract thinking

[3] Analytical Thinking

[4] Common Sense Thinking

[5] Conceptual Thinking

[6] Thinking objectively

[7] Cosmic Thought

[8] Critical Thinking

[9] Self-centered thinking

[10] Functional Thinking

[11] Holistic Thinking

[12] Intuitive thinking

[13] Logical thinking

[14] Component-oriented thinking

[15] Scientific thinking

[16] Systems thinking

دانلود مبانی نظری سبک های تفکر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی کام

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب و مدیریت پروژه، معیارها و ابزارها .

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب و مدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب ومدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

دانلود ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب و مدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب ومدیریت پروژه معیارها و ابزارها
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 325 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 52

توضیحات :

ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب ومدیریت پروژه، معیارها و ابزارها در 52 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

مبانی نظری وپیشینه تحقیق انتخاب ومدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

فصل دوم. 15

1-2 مرور ادبیات و پیشینه تحقیق. 16

2-2 چارچوب های انتخاب پروژه 18

3-2 معیارها و ابزارها 22

4-2 روش های انتخاب و اولویت بندی پروژه­ها طبق تحقیقات آرچر و قاسم زاده 22

5-2 روش های انتخاب و اولویت بندی پروژه­ها طبق تحقیقات روانشادنیا 29

6-2 روش های انتخاب و اولویت بندی پروژه­ها طبق تحقیقات دورتا و همکاران. 32

7-2 جمع بندی از تکنیک­های شرح داده شده 33

8-2 معیارها و شاخص­ها 35

9-2 اهداف مدیریت پورتفولیو طبق ادبیات.. 40

10-2 خلاصه و نتیجه گیری فصل دوم. 43

 

بخشی از متن:

-2 مرور ادبیات و پیشینه تحقیق:

 

مفاهیم مدیریت سرمایه گذاری و مدیریت پروژه

انتخاب برترین پروژه برای بسیاری از سازمانها یک مقوله مهم به حساب می آید. ابزارها برای انتخاب و مدیریت پروژه ها، یک نیازی است که به صورت گسترده در تحقیقات، توسعه، تولید و فعالیت­های بازاریابی برای شرکتهای تولیدی و بخش های دیگر مانند مهندسی، ساخت ، توسعه نرم افزاری مورد توجه قرار گرفته است. این ابزارها همچنین در بخش عمومی، دولتی، پزشکی و بخش نظامی مورد استفاده قرار می گیرند. این چنین تنوع کاربرد، متد های گوناگونی برای مدیریت پروژه ها ایجاد نموده است. هدف این بخش این است که نمونه های مهم از این متدها مورد بررسی قرار گیرد و رویکری پیشنهاد دهد که از نقاط قوت متدهای موجود برای توسعه یک استراتژی یکپارچه برای استفاده مدیران در شرایط تصمیم گیری های حساس در ارتباط با انتخاب پروژه ها استفاده کند. استراتژی سازمان در انتخاب متد متناسب با فرهنگ و محیط یک سازمان خاص، انعطاف ایجاد می کند.

در مفهوم کلی، پروژه می تواند به عنوان یک فعالیت بزرگ که از چند فعالیت به هم مرتبط تشکیل شده است و به وسیله سازمان های مختلف انجام می گیرد و دارای اهداف، برنامه و بودجه مشخصی است تعریف شود. یک فعالیت کوتاه مدت، اقدامی کوتاه مدت(از چند هفته تا چند ماه) است که توسط یک سازمان انجام می پذیرد و ممکن است با فعالیت های دیگر ترکیب شود و یک پروژه را به وجود آورد.(آرچیبلد، 1992)[1]. انتخاب برترین پروژه ها و فعالیت های مرتبط برای مدیریت پروژه های انتخاب شده در سرتاسر چرخه عمر پروژه، فعالیت های مهمی در بسیاری از سازمان ها هستند(مارتینو، 1995؛کوپر، 1993؛ مردیت و منتل، 1995)[2]

از طرفی مقدار منابع مالی و فیزیکی این پروژه ها اغلب کاملا محدود است و پروژه ها تحت مدیریت یکسان برای جذب این منابع محدود و کمیاب با یکدیگر رقابت می کنند. به همین دلیل نیاز است تا از بین پروژه های موجود به منظور پاسخ گویی اهداف سازمان، از طرقی بهترین پروژه ها انتخاب شود. بنابراین وقتی گروهی از پروژه ها ارزیابی شده و بر اساس یک سری از معیارهای خاص و ویژه اولویت بندی شوند در این صورت سازمان نتایج بهتری را از پروژه ها دریافت خواهد داشت.

گزینش پروژه های مناسب، تخصیص صحیح منابع محدود سازمان، تامین سلامت روابط سازمانی مدیران پروژه از جمله مهمترین مبانی نظری تشکیل دهنده این سیستم می باشد (زارع اشکذری، 1384).

مدیریت سبد پروژه فرایند تصمیم گیری پویایی را مهیا می سازد که می توان در آن ارزش ها را مورد سنجش قرار داد پروژه های سازمان را اولویت بندی کرد و در نهایت منابع محدود سازمانی را برای دستیابی به اهداف کلان سازمان به درستی بین پروژه ها تخصیص داد (ابونیا عمران، 1387).

عامل اصلی درگیر در مدیریت پورتفولیو، افراد و یا همان تصمیم گیرندگان، ابزار و تکنیک ها و مدل های انتخاب، و در نهایت فرایند و یا چارچوب مورد استفاده درانتخاب پروژه ها می باشند (بهزاد ابونیا عمران، 1387).

شواهدی وجود دارد که حاکی از آن است که سازمان ها تلاش های جدی لیکن پراکنده ای برای برآورد، ارزیابی و انتخاب پروژه های بهینه انجام می دهند(داس سانتوس، 1989؛کوپر و همکاران، 1995)[3]. تحلیل پورتفولیویی از پروژه­ها نیز در سال 1990 شروع به شکوفا شدن نمود تا به عنوان ابزاری قدرتمند برای برنامه ریزی پورتفولیوی کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد(راشل و همکاران، 1991).[4] برخی از معیارها که در فرایند انتخاب پروژه ها مد نظر قرار گرفته است شامل: اولویت ها و اهداف سازمانی، سود مالی، منابع ناملموس، در دسترس بودن منابع و سطوح ریسک است (اسنیدرجانز و سانتانام، 1993)[5].

به منظور بحث راجع به پروژه ها، نیاز است که در ابتدا خاصیت های عمومی پروژه ها را درک کنیم. ویژگی هایی که پروژه ها دارند شامل موارد زیر است(مردیت و منتل، 1995):

  • چرخه عمر: شامل تعریف پروژه، طراحی، توسعه ، ساخت ، نصب و مراحل پس از تکمیل.
  • وابستگی ها: پروژه ها معمولا با پروژه های دیگر که ممکن است به طور همزمان در سازمان در حال انجام باشند تعامل داشته باشند.
  • یکتا بودن: هر پروژه مشخصه های منحصر به فردی دارد که یکتا بوده و نیازمند توجه ویژه می باشد.
  • رقابت: هر پروژه انتخابی بایستی برای منابع کمیاب و نیز برای توجه مدیریت در هر فاز از چرخه عمر خود با سایر پروژه ها رقابت کند.

با مرور ادبیات می توان به اهمیت مدیریت پروژه ها، ارزیابی، رتبه بندی و انتخاب پروژه ها بر اساس استراتژی پی برد. این مساله به خصوص در انتخاب پروژه های درست و پیاده سازی بخش بزرگی از مدیریت استراتژیک در سازمان مربوط می شود (سپهری و احسانفر، 1389).

با مطالعه ادبیات موضوع مقالات لاتین متوجه می شویم که هر چارچوب از سه بخش فرآیند، معیار و ابزار تشکیل شده است. در اکثر چارچوب ها، طراحی فرایند به عهده سازمان گذارده شده است و بنابراین ابتدا چارچوب های موجود تشریح و سپس معیارها و ابزار های مورد استفاده مورد بحث قرار داده می شود.

 

2-2 چارچوب[6] های انتخاب پروژه

 

در مسایلی چون بودجه بندی، تخصیص منابع و ... ، لازم است نسبت به اولویت بندی اهداف استراتژیک اقدام نمود. برای اولویت بندی اهداف روش های متعددی قابل پیاده سازی است که مهمترین آنها نظرسنجی از مدیران ارشد در قالب پرسشنامه و یا تشکیل جلسات هم اندیشی می باشد. مباحث ابتدایی موجود در زمینه انتخاب سبد پروژه، منطبق کردن اهداف و استراتژی های پروژه ها با اهداف سازمانها بوده که قابلیت استفاده در همه پروژه ها را دارد به عبارتی دیگر در این سری مقاله ها که پشتیبانی مدیریت عالی برای تشکیل تیم کاری را عنوان نموده اند، تیم به بررسی پروژه های مختلف و تطابق آنها با استراتژی های سازمان پرداخته و پروژه هایی که بیشتر در جهت تحقق اهداف بوده اند به صورت کاملا متمایزی مورد توجه قرار می گیرند.(انگلند و همکاران، 1999)[7].

شکل1-2 رویکرد سیستماتیک برای انتخاب پروژه ها (انگلند و همکاران، 1999)

 

اولین چارچوب معرفی شده مربوط به آقایان انگلند وگراهام می باشد که در چهار مرحله به صورت زیر تشریح می شود:

الف-کارهایی که سازمان باید انجام دهد و نیز زمان انجام آنها:

تعیین تیم مدیریتی، فهرست کردن پیشنهادات جدید و نیز پروژه های در حال اجرا، شفاف سازی و توسعه اهداف انتظاری پروژه ها با توجه به استراتژی سازمان و توانایی های موجود، دسته بندی و سازماندهی پروژه ها در محفظه های استراتژیک برای تسهیل در فرایند تصمیم گیری، مشخص نمودن یک وزن به هر عامل

ب-کارهایی که سازمان می تواند انجام بدهد که شامل :

جمع آوری اطلاعات پروژه ها، مواردی که اعضای تیم پروژه به طور اساسی به بررسی و ارزیابی پروژه ها بر مبنای توانایی ها و آنالیز دیدگاه های حال و گذشته می پردازند در نتیجه بر اساس اولویت های استراتژیک، برخی پروژه های جدید حذف و نیز پروژه های در حال اجرا تصحیح و یا متوقف می شوند (غربال گری)[8] معیارهای مثل دانش فنی در مراحل بعد ارزیابی می شود، تخمین منابع مورد نیاز برای پروژه های فعلی و آتی انجام می شود.

ج- آنالیز و تصمیم گیری بر روی پروژه ها:

بر مبنای مقایسه بین منابع موجود و منابع مورد نیاز، پروژه ها آنالیز، اولویت بندی وانتخاب می شوند. تعداد مراحل غرباگری می تواند n مرحله باشد .

د-تصمیم گیری برای اجرای برنامه از طریق تامین پرسنل وتخصیص منابع صورت می پذیرد (انگلند و همکاران، 1999)

 

یکی از مهمترین چارچوب های حوزه مدیریت سبد پروژه توسط آقایان آرچر و قاسم زاده[9] ارائه شده است که شامل مراحل زیر می باشد:

 


[1] . Archibald

[2] . Martino: cooper: Meredith and mantel

[3] . Dos santos,1989; Cooper et al

[4] . Roussel et al

[5] . schniederjans and santhanam

[6] - Framework

[7]- Englund et al

1-Screening

[9] -Archer and Ghasemzadeh

دانلود ادبیات نظری تحقیق و پیشینه انتخاب و مدیریت پروژه، معیارها و ابزارها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی کام

ادبیات نظری تحقیق موارد ابطال اسناد رسمی در اراضی موات و موقوفه .

ادبیات نظری تحقیق موارد ابطال اسناد رسمی در اراضی موات و موقوفه

ادبیات نظری تحقیق موارد ابطال اسناد رسمی در اراضی موات و موقوفه

دانلود ادبیات نظری تحقیق موارد ابطال اسناد رسمی در اراضی موات و موقوفه

ادبیات نظری تحقیق موارد ابطال اسناد رسمی در اراضی موات و موقوفه
دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 41 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

توضیحات:

ادبیات نظری تحقیق موارد ابطال اسناد رسمی در اراضی موات و موقوفه در 25 صفحه در قالب Word قابل ویرایش.

 

بخشی از متن :

موارد ابطال اسناد رسمی در اراضی موات و موقوفه

از جمله مواردی که منجرب به ابطال اسناد رسمی می گردد، موات بودن زمین می باشد که نسبت به آن سند مالکیت صادر شده است. اصولا به موجب ماده22 قانون ثبت دولت کسی را که ملک به نام او در دفتر املاک ثبت شده به عنوان مالک می شناسد و به موجب ماده 24 قانون مذکور اصولا پس از انقضای مدت اعتراض، هیچ دعوایی اعم از حقوقی و کیفری پذیرفته نخواهد شد. ولی با این حال،موخر به قانون ثیت قوانینی به تصویب رسیده اند که اجازه ابطال اسناد رسمی را صادر کرده اند. البته تصویب هر یک از قوانین مذکور بنا به مصالحی بوده که در جای خود به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

در خصوص زمین های موات قوانین مختلفی تصویب گردیده که در این پایان نامه مجال رسیدگی به تمامی موارد فوق نیست در این بخش صرفاً دو قانون با عنوان های«قانون شهری» و «قانون مرجع تشخیص اراضی موات وابطال اسناد آن» بررسی خواهد شد که اولی مربوط به اراضی داخل محدوده استحفاظی شهرها و دومی مربوط به اراضی خارج از محدوده استحفاظی شهر ها می باشد. هر چند که در ماده6 قانون شهری قانونگذار از عبارت«...اسناد و مدارک مالکیت گذشته ارزش قانونی ندارد...» استفاده کرده ولی در قانون مرجع تشخیص اراضی موات، صراحتاً اعلام کرده که «...کلیه اسناد و مدارک باطل می باشد...» ولی از آنجا که نداشتن ارزش قانونی و ابطال هر دو نتیجه یکسانی در بر دارد استفاده از عبارت متفاوت تاثیری در ماهیت نخواهد داشت.

4-1 موارد ابطال اسناد رسمی در اراضی موات

4-1-1 موارد ابطال اسناد رسمی در اراضی موات داخل شهر

از قوانینی که بعد از انقلاب، اختیار تملک اراضی را به دولت واگذار کرد قانون اراضی شهری مصوب 27/12/1360 بود. به علت نواقصی که در قانون مذکور وجود داشت در تاریخ 22/6/1366 قانون زمین شهری تصویب گردید.

در قانون زمین شهری، زمینهای مورد نیاز برای امور مسکن و خدمات عمومی به ترتیب از زمینهای موات و دولتی و پس از آن از زمینهای بایر و دایر شهری تأمین می شود. تشخیص نوع این زمینها به موجب ماده 12 این قانون بر عهده وزارت مسکن و شهر سازی می باشد. البته نحوه جبران خسارتهای وارده به مالک در اثر اجرای این طرحها به طور یکسان نمی باشد. به عنوان مثال اگر وزارت توسط مسکن و شهر سازی، زمینی را موات اعلام کند، اصولاً از دارنده سند مالکیت قبل از اعلام موات بودن جبران خسارتی صورت نمی گیرد. هر چند که مالک آن زمین سند مالکیت اخذ کرده باشد. زیرا به موجب ماده 6 این قانون کلیه اسناد و مدارک مالکیت گذشته زمینهای موات شهری فاقد ارزش قانونی می باشد. اما در مورد زمین بایر و دایر، بدین صورت نمی باشد. هر چند که در این زمینها نیز در بعضی از مواقع خسارتهای وارد به مالک کاملا جبران نمی شود ولی در مقایسه با زمینهای موات که چیزی در قبال تملک آنها پرداخت نمی گردد، ارزش فراوانی دارند.

4-1-2 فلسفه تصویب قانون زمین شهری

با نگاهی گذرا به ماده یک قانون شهری می توان اهداف قانون گذار را از تصویب این قانون استنباط کرد. متن ماده یک به شرح ذیل می باشد:"به منظور تنظیم و تنسیق امور مربوط به زمین و ازدیاد عرضه و تعدیل و تثبیت قیمت آن به عنوان یکی از عوامل عمده تولید و تأمین رفاه عمومی و اجتماعی و ایجاد موجبات حفظ و بهره برداری هر چه صحیح تر و وسیع تر از اراضی و همچنین فراهم نمودن زمینه لازم جهت اجرای اصل31 و نیل به اهداف مندرج در اصول 43و45و47 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای تأمین مسکن و تأسیسات عمومی مواد این قانون به تصویب می رسد و از تاریخ تصویب در سراسر کشور لازم الاجرا است".

همانگونه که از ظاهر ماده یک استنباط می شود هدف قانونگذار از تصویب این قانون افزایش دارایی های دولت نیست. بلکه اجرای اهداف مقدسی که در دین اسلام و قانون اساسی ذکر گردیده است (حداقل) در ورای قانون نهفته می باشد. اهداف مذکور به شرح ذیل می باشند:

1)تنظیم وتنسیق امور مربوط به زمین

2)تعدیل و تثبیت قیمت

3)ازدیار عرضه

4)ایجاد موجبات حفظ و بهره برداری هرچه صحیح تر و وسیع تر از اراضی

5)فراهم نمودن زمینه لازم جهت اجرای اصل31 قانون اساسی

6)نیل به اهداف مندرج در اصئی43و45و47 قانون اساسی

بندهای یک تا چهار تقریبا واضح بوده و نیاز به توضیح خاصی ندارد. اما بند پنج به اصل43 قانون اساسی اشاره کرده است که در آن داشتن مسکن متناسب با نیاز را حق هر فرد و خانواده ایرانی دانسته و دولت را مکلف به تأمین مسکن افراد نموده است.[1]

در بندشش، به سه اصل در قانون اساسی اشاره گردیده که به طور خلاصه اصول مورد نظر را بیان می نمائیم.

اصل43 قانون مذکور دولت را مکلف به تأمین نیازهای اساسی، شرایط، امکانات، کار، تنظیم برنامه اقتصادی، رعایت آزادی انتخاب شغل، منع اضرار به غیر، منع اسراف وتبذیر، استفاده از علوم افراد برای توسعه وپیشرفت کشور، جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه، تأکید بر افزایش تولیدات کشاورزی ودامی و صنعتی می کند.

اصل 45 اموال و ثروتهای عمومی و زمینها ی موات یا رها شده را در اختیار حکومت اسلامی قرار می دهد تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نماید،همچنین تفصیل و ترتیب استفاده از هر یک را بر عهده قانون گذاشته است.[2]

اصل47 نیز با صراحت از مالکیت شخصی که از راه مشروع باشد حمایت کرده و آن را محترم شمرده است.[3]

با دقت در مطالب گذشته و اصول قانون گذاری بیان این موضوع ضروری به نظر می رسد که تمام مواد این قانون باید با توجه به ماده یک قانون تفسیر شود زیرا هدف اصلی از تنظیم این قانون در ماده یک بیان گردیده است. یادآوری می نمائیم که اصول قانون اساسی باید در تمام قوانین عادی رعایت گردد و اصول تصریح شده در این ماده نیز نیازمند توجه بیشتری می باشد. زیرا تصریح به اصول مذکور به ویژه اصل47 قانون اساسی، نشان دهنده این امر می باشد که قانونگذار با علم به این موضوع که ممکن است اجرای این قانون با حقوق افراد اصطحکاک پیدا کند اقدام به تصویب قانون کرده است و قصد تعرض به حقوق مالکین را ندارد. بنابراین در هرکجا که تردیدی در زوال مالکیت اشخاص شود باید به این اصول مراجعه نمائیم.

 

4-1-2-1 تعاریف

4-1-2-1-1 احیاء

ماده141 قانون مدنی احیای زمین را اینگونه تعریف می کند: «مراد از احیای زمین آن است که اراضی موات و مباحه را به وسیله عملیاتی که در عرف آباد کردن محسوب می شود از قبیل: زراعت، درختکاری، بنا ساختن وغیره، قابل استفاده نمایند» بنابراین اعمال مذکور در ماده141 قانون مدنی حصری نبوده و به عنوان نمونه ذکر گردیده اند و هر دلیلی که عرف آن را آباد کردن بپذیرد می تواند به عنوان احیای زمین پذیرفته شود.

البته ماده یک آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری مصوب24/3/71 علاوه بر تأیید تعریف قانون مزبور مواردی هم که احیاء محسوب نمی شوند را از باب تمثیل ذکر کرده است. متن ماده به شرح ذیل می باشد: «منظور از عمران و احیای قابل قبول مذکور در قانون زمین شهری که از این پس قانون نامیده می شود، عمومات یاد شده در مده141 قانون مدنی و مقررات بعدی در باب احیاء و عمران زمینهاست عملیاتی از قبیل شخم غیر مسبوق به احیاء، تحجیر، ریختن مصالح در زمین، حفر چاه و نظایر آن، عمران واحیاء محسوب نمی گردد»

 


-[1] اصل31 قانون اساسی:داشتن مسکن متناسب،با نیاز حق هر فرد و خانواده ایرانی است.دولت موظف است یا رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند،بخصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

[2] -اصل45 قانون اساسی:انفال و ثروتهای عمومی از قبیل زمینهای موات یا رها شده،معادن،دریاها،دریاچه ها،رودخانه ها و سایر آبهای عمومی، کوهها،دره ها،جنگلها،نیزارها،بیشه های طبیعی،مراتعی که حریم نیست،ارث بدون وارث،اموال مجهول المالک واموال عمومی که از غاصبین مسترد می شود،در اختیار حکومت اسلامی است تابر طبق مصالح عامه نسبت به انها عمل نمایند. تفصیل و ترتیب استفاده از هر یم را قانون معیین می کند.

[3] -اصل47قانون اساسی که مالکیت شخصی که از راه مشروع باشد محترم است. ضوابط آن را قانون معین می کند.

دانلود ادبیات نظری تحقیق موارد ابطال اسناد رسمی در اراضی موات و موقوفه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی کام

پاورپوینت آموزشی اصول و مبانی تربیت بدنی.

پاورپوینت آموزشی اصول و مبانی تربیت بدنی
 

دانلود پاورپوینت آموزشی اصول و مبانی تربیت بدنی


مشخصات فایل
 

تعداد صفحات 195
حجم 152 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی pptx
دسته بندی تربیت بدنی


توضیحات کامل
 

دانلود پاورپوینت آموزشی اصول و مبانی تربیت بدنی جهت رشته تربیت بدنی در قالب 195 اسلاید و با فرمت ppt به صورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش

 

 

 

از موعظه کردن منع شده بود، لیکن اغلب او را می‌دیدند که در میدانهای ورزشی بین جوانان گردش کرده و با ‌آنان صحبت می‌کند. نتیجه می‌گیریم که بدنهای ورزیده از نظر سقراط اهمیت خاصی داشته است. وی زیباییهای عضلات را تمجید نموده است و مهمترین اصل در زندگی را سلامتی دانسته، که از طریق ورزش آن را می‌توان به دست آورد.

 

 

فهرست مطالب
فصل اول مفاهیم حرکت، بازی، تربیت‌بدنی و ورزش
فصل دوم تربیت‌بدنی و رابطه آن با علوم
فصل سوم شناخت اصول و مبانی تربیت‌بدنی
فصل چهارم شناخت انسان و مکاتب تعلیم و تربیت
فصل پنجم اهداف تربیت‌بدنی و ورزش

 

 

 

 

 

 

 

 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی کام

پاورپوینت اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی در مدیریت بازاریابی.

پاورپوینت اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی در مدیریت بازاریابی
 

این پاورپوینت در مورد اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی در مدیریت بازاریابی در 58 اسلاید و شامل، اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی در مدیریت بازاریابی،محیط بازاریابی در مدیریت بازاریابی،مفاهیم مدیریت بازار در بازاریابی و مدیریت بازار،بازاریابی ومدیریت کسب و کار،بازاریابی،مدیریت کسب و کار،انواع بازاریابی،بازاریابی و بازار شناسی،تعاریف بازاریابی ،وظایف مدیر بازاریابی ،بازاریابی انگیزشی،بازاریابی توسعه ای ،بازاریابی مجدد و منابع می باشد...


مشخصات فایل
 

تعداد صفحات 58
حجم 225 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی pptx
دسته بندی مدیریت


توضیحات کامل
 

پاورپوینت اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی در مدیریت بازاریابی

 

این پاورپوینت در مورد اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی در مدیریت بازاریابی در 58 اسلاید و شامل، اهداف بازرگانی و سازمان بازاریابی در مدیریت بازاریابی،محیط بازاریابی در مدیریت بازاریابی،مفاهیم مدیریت بازار در بازاریابی و مدیریت بازار،بازاریابی ومدیریت کسب و کار،بازاریابی،مدیریت کسب و کار،انواع بازاریابی،بازاریابی و بازار شناسی،تعاریف بازاریابی ،وظایف مدیر بازاریابی ،بازاریابی انگیزشی،بازاریابی توسعه ای ،بازاریابی مجدد و منابع می باشد...

بازاریابی شامل شناخت نظام بازار و نیازها و خواسته هاورفع آنها ازطریق مبادلات مطلوب است .

v  بازاریابی یعنی انجام فعالیتهایی مثل خرید و فروش کالا،حمل و نقل و انبار کردن آن

v  بازاریابی به مجموعه ای از فعالیتهای بازرگانی اطلاق می شود که جریان کالاها یا خدمات را از تولیدکننده تا مصرف کننده یا استفاده کننده نهایی آن هدایت می کند.

v  بازاریابی عبارت است از فرایندی که طی آن افراد و گروهها، از طریق تولید و مبادله کالا و فایده با دیگران، خواسته ها و نیازهای خود را تامین می کنند.

 

 

بازارگرایی :گرایش به بازار و نیازهای مشتری که اولین ویژگی بازاریابی جدید است به عنوان یک فرهنگ و بینش پذیرفته شود .

بازارشناسی : شناخت بازار تلاشی نظام مند است برای گردآوری ، ضبط  و ثبت اطلاعات مربوط به همه اجزای تشکیل دهنده نظام بازار مانند خریداران بالقوه و بالفعل ، فروشندگان ، واسطه های گوناگون ، رقبا ، سازمانهای تسهیلاتی و خدماتی و در نهایت همه عواملی که بر نظام بازار تاثیر دارند .

بازاریابی : بخش بندی یا تقسیم بازارها و تعیین محصولات شرکت برای مناسبترین بازارها .

بازارسازی : نفوذ در بازار و معرفی و شناساندن سازمان و محصولات و خدمات آن با استفاده از عوامل قابل کنترل بازاریابی (محصول، قیمت ، توزیع و پیشبرد فروش )


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی کام